Genom beteendeanalyser kan vi få hjälp att förstå personer runt omkring oss ännu bättre och därmed göra det möjligt för bättre samarbeten och kommunikation och i förlängningen högre effektivitet.
En beteendeanalys används för att lära sig mer om, förutsäga, förstå och beskriva mänskligt beteende. Det är ett instrument som beskriver hur människor sannolikt kommer att bete sig när de interagerar med sin omgivning.
Analysen ger ökad självinsikt och underlättar kommunikationen.
Analysen bygger på självskattning och är inte ett personlighetstest.
En beteendeanalys kan användas i situationer där människors likheter och olikheter har betydelse, t ex inom personlig utveckling, grupp-, ledarskaps- och försäljningsutveckling.
I våra Affärscoachningsuppdrag använder vi beteendeanalyserna för att hjälpa klienten att tydliggöra hur hen ska ta sig sina utmaningar – speciellt när andra personer på ett eller annat sätt blir involverade.
I våra Teamcoachinguppdrag använder vi beteendeanalyserna som ett av verktygen för att utveckla gruppers förmåga att samarbeta, kommunicera och förstå varandra bättre.
Den beteendeanalys som vi använder är en sk DISC-analys. Den bygger på William Moulton Marstons teorier från 1928 där han delade in det mänskliga beteendet i fyra grundkategorier med utgångspunkt från människors sätt att bete sig.
Han gav de fyra kategorierna beteckningarna: Dominance, Influence, Steadiness och Compliance. Han fastslog även att alla människor har inslag av mer eller mindre alla de fyra grundbeteendena.
Analysen beskriver en individs naturliga beteende (grundbeteende) och hur hen anpassar sig till en viss miljö eller omgivning (anpassat beteende).
De olika grundbeteendena illustreras med hjälp av olika färger, vilket gör att många kallar DISC för färganalys.
Den beteendeanalys som vi använder är utvecklad av det svenska företaget Ensize. Läs mer på www.ensize.global.
Vill du veta mer om våra tjänster och hur du kan använda en beteendeanalys som grund? Tveka inte att kontakta oss.
Kontakta oss